Nama perlu dielak dan dilarang.
Abu Dawud telah meriwayatkan dari Abu Darda' RA. katanya, Rasulullah
SAW bersabda:
"Sesungguhnya kamu semua akan dipanggil dengan nama-nama kamu
dan nama-nama bapa kamu pada Hari Kiamat, maka perelokkanlah nama-nama
kamu."
Memperelokkan nama bermaksud memilih nama yang selari dengan tuntutan
Islam.Memilih nama perlu ada tujuan.Bukan sekadar untuk memudahkan panggil atau
untuk menggabungkan nama ibu dan bapa serta datuk-datuk dan nenek-nenek, bahkan
ia berkaitan dengan soal pembentukan peribadi anak itu.
Bukankah panggilan itu mengandungi doa?Setiap orang yang memangilnya,
dikira membuat doa untuknya.
Jika seorang anak itu namanya 'Mujahid' yang bermaksud seorang pejuang
atau orang yang berjihad, setiap orang akan memanggilnya dengan gelaran
pejuang.Secara tidak langsung dia didoakan untuk menjadi pejuang pada jalan
Allah SWT.
Sebaliknya jika seorang itu dinamakan dengan nama 'Hazan' yang
bermaksud berdukacita, setiap orang akan memanggilnya sebagai seorang yang
sedang sedih dan berdukacita.
Secara tidak langsung pangilan demi panggilan itu boleh memberikan
kesan kepadanya.
Di dalam perawatan Islam juga terdapat beberapa nama yang
sebaiknya dielakkan untuk diberikan kepada putera-puteri anda kerana maknanya
yang tidak elok, buruk dan boleh mendatangkan banyak masalah di kemudian hari.
Hindarilah agar tidak bertembung dengan nama-nama
jin. Contohnya; Balqis, Qistina, Najwa, Zaqwan, Zakuan
1. Balqis – ketua jin
2. Qistina/Kistina – penghulu jin
3. Najwa – bisikan
4. Zaqwan/Zaquan – anak jin
5. Badrisha/Badlisha/Herisha
Di antara kesalahan dalam memberi nama yang dikenalpasti di kalangan
masyarakat Melayu di Malaysia adalah:
1. Nama-nama yang memberi makna yang tidak elok.
- Hazan (Kesedihan), Hazin (Seorang lelaki yang sedih), Hazaniyyah (Hidup penuh dengan kesedihan)
- Zani (Lelaki penzina), Zaniah (Penzina perempuan)
- Asiah (Perempuan penderhaka / Perempuan pembuat Maksiat)
- Wati (Persetubuhan)
- Azli (Celaanku), Azlan (Celaan)
2. Nama-nama Allah (sifat Tuhan), contohnya:
- Azali
- Muhaimin
3. Nama-nama yang berkaitan dengan tempat, contohnya:
- Suyuti (Orang Asyut)
- Bukhari (Orang Bukhara)
- Ghazali (Orang Ghazal)
- Nawawi (Orang Nawa)
- Misri atau Masri (Orang Mesir)
- Baihaqi (Orang Baihaq)
- Tirmizi (Orang Tirmiz)
4. Nama-nama yang memberi makna terlalu elok sehingga tidak sesuai
diletakkan pada empunya
nama seperti Khairunnisa` (sebaik-baik wanita) sedangkan dalam hadits
ada menyebutkan: “Sebaik-baik wanita di alam ini adalah Asiah dan Maryam.”
Selain itu nama ini juga seakan berlawanan dengan hadits.
5. Nama-nama yang dilarang
dalam hadits seperti Yasar, Robah, Aflah, Najah dan lain-lain kerana ada
sempena baik pada suatu nama. Sebagai contoh Najah (Kejayaan). Apabila ada
orang bertanya: “Najah ada tak disini?” Maka dijawab: “Najah tiada disini,”
secara tidak langsung memberi maksud kejayaan tiada di sini.
6. Nama yang mengangkat diri sendiri kerana Nabi s.a.w. sendiri
ada menukarkan nama Barrah (yang bermaksud ‘yang sangat baik’) kepada Zainab
7. Nama yang mengandungi unsur-unsur syirik seperti:
Abdul Manaf (Hamba berhala
Manaf)
Ghulam `Ali (Hamba `Ali)
8. Nama yang sepatutnya untuk lelaki tetapi digunakan pada perempuan,
seperti Nur (cahaya) dalam bahasa Arab adalah muzakkar (untuk lelaki)
9. Nama dengan makna yang
tidak tepat dengan pemakainya seperti:
- Siti (Puan) sedangkan gelaran ‘Puan’ hanya digunakan pada orang yang sudah berkahwin dan begitu juga dengan Anisah (Cik) pula hanya digunakan untuk wanita yang belum berkahwin sebagaimana yang digunakan di tanah Arab pada masa ini
- Sayyid (Tuan) digunakan oleh orang `Arab pada sesiapa sahaja asalkan dia lelaki dan ini tidak bermakna dia adalah dari keturunan Nabi s.a.w.
10. Nama yang sebenarnya adalah nama sesuatu pekerjaan dalam bahasa
Arab, contohnya:
Ø
Masyitah (Tukang sikat
rambut) digunakan pada mana-mana perempuan yang bekerja sebagai penyikat rambut
Ø
Halwani (Lelaki penjual
kueh) digunakan pada mana-mana lelaki yang menjual kueh-mueh tetapi digunakan
untuk perempuan di Malaysia.
11. Nama yang tidak betul
seperti nama asalnya, seperti:
Zaleha – sepatutnya Zulaikha
13. Nama yang memberi makna sifat, seperti:
Muti`ah (yang taat)
14. Nama yang tidak
memberi apa-apa makna, lebih buruk lagi jika apabila dipendekkan memberikan
makna yang tidak elok seperti:
- Ezani – dipendekkan menjadi: Zani (lelaki penzina)
- Nama seperti Rozana, Suzana atau yang menggunakan nama ‘zana’, bunyinya sedap sekali tapi maknanya ‘berzina’ atau pun nama ‘wati’ yang bererti ‘bersetubuh’. Jadi elakkanlah menggunakan nama-nama tersebut
15. Nama yang terpengaruh dengan budaya barat, contohnya:
- Isaac – asalnya Ishak (Nama Nabi Ishak)
- Harry – asalnya Khairi (Kebaikanku)
16. Nama yang memberikan makna yang tidak jelas atau lucu dalam
bahasa Arab, contohnya:
- Syamsul Bahri (matahari lautan)
- Badrul Hisyam (bulan yang pecah-pecah)
- Nik (kemaluan perempuan atau mentah, tidak matang)
- Rafidhi (Syiah pelampau)
- Atan (keldai betina)
- Haikal (rumah berhala, kerangka, lembaga)
- Jamalullail (keindahan malam)
Nota: Sekiranya sesuatu nama memberikan beberapa makna termasuk yang
baik dan buruk maka harus menggunakannya kerana ini ada dilakukan oleh Nabi
s.a.w. sendiri, contohnya:
Zainab - makna baik : nama
bagi sejenis pokok yang wangi
- makna buruk : pengecut
Mu`awiyah - makna baik
: pembela / pejuang
- makna buruk : yang menyalak
17. Nama yang mempunyai ‘ni’
dihujungnya seperti ‘Halwani’ yang sering digunakan pada orang perempuan
masyarakat Melayu yang sebenarnya bermaksud ‘lelaki penjual kueh’.
Nota:
Nama-nama bukan dari bahasa Arab yang elok maknanya juga harus dipakai seperti:
Fairuz
Sirin (manis –bahasa Farsi)
Rustam
Sarfaraz (mulia)
Sibawaih (wangian epal)
18. Nama-nama yang membawa
maksud yang buruk atau langsung tidak memberikan apa-apa makna kerana salah
sebutan atau ejaannya seperti:
Sukri (kemabukanku) – sepatutnya Syukri
(Kesyukuranku)
Sya`ari (buluku) – sepatutnya Asy`ari
Nordin (tiada makna) – sepatutnya Nuruddin
(cahaya agama)
Kadir (keruh) – sepatutnya `Abdul Qadir
(Hamba kepada yang Maha Berkuasa)
Jamaluddin (Unta agama) – sebetulnya
Jamaaluddin جمال الدين(kecantikan agama) ya`ni sebutan yang
panjang pada ‘maal’
19. Gabungan yang salah atau tidak kena pada tempatnya seperti
‘Nurhafizah’ tidak memberi apa-apa maksud kerana gabungan ini salah dari segi
kaedah bahasa Arab, dan contoh gabungan yang betul: Nurhayati (cahaya hidupku),
Nur`aini (cahaya mataku)
20. Nama yang salah
kerana tidak membezakan penggunaan ya mutakallim dengan ya nisbah.
Ya mutakallim adalah ‘ya’ pada akhir kata nama yang memberi makna
‘sesuatu milikku’ atau ‘daripadaku’ seperti:
- Syukri (Kesyukuranku)
- Fathi (Kemenanganku)
Ya nisbah pula ada ‘ya’ pada akhir kata nama yang memberi makna nisbah
atau hubungan pada tempat, pekerjaan dan sebagainya. Contohnya:
- Imam Jalaluddin as-Suyuti yang bermaksud: Imam Jalaluddin orang asyut
- Imam Muhammad bin Isma`il al-Bukhari yang bermaksud: Imam Muhammad bin Isma`il orang Bukhara
- Muhammad Asri yang bermakna ‘Muhammad tawananku’, ini kerana sebenarnya ini adalah ya mutakallim dan bukan ya nisbah. Nama yang betul ialah Muhammad ‘Asri
Nota:
Seelok-eloknya
sesuatu nama hendaklah dipastikan betul ejaan ruminya kerana nama juga adalah
merupakan doa kepada pemiliknya, sekiranya salah sebutannya maka berlainan pula
maksudnya, contohnya:
نعيمة bermaksud yang
bahagia, yang lembut, yang mulia tetapi apabila dieja mengikut ejaan rumi maka
ia menjadi Naimah نائمة bermaksud yang tidur.
Nota: Harus menggunakan nama gabungan dari ibu atau anak dan ayah
sekiranya membawa makna yang elok, seperti nama seorang ulama`:
Ihsan Ilahi Zahir – Ayahnya
bernama Zahir (pembela, penyokong) bermakna ihsan Tuhanku nyata.
Fadhal Ilahi Zahir –
bermaksud kurniaan Tuhanku nyata.
Memang ramai yang
suka menggabungkan nama suami dan isteri tetapi adakah ia menghasilkan makna
yang baik? Ketahuilah nama juga merupakan gambaran bagi sifat, gaya hidup dan
pemikiran kedua ibu bapa seseorang..
21. Tidak boleh menggunakan nama ‘Malikul Muluk’ atau ‘Malikul
Malak’ kerana ada larangan dalam hadits dan terdapat penggunaannya dalam
al-Quran, firman Allah s.w.t:
لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ
الْقَهَّارِ
(Pada saat itu Allah berfirman): "Siapakah Yang Menguasai kerajaan
pada hari ini? (Allah sendiri menjawab): "Dikuasai oleh Allah Yang Maha
Esa, lagi Yang mengatasi kekuasaanya segala-galanya! [ Al-Ghafir :16 ]
dan ayat:
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا
هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ
الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ
Dia lah Allah, Yang tidak ada Tuhan melainkan dia; Yang Menguasai
(sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat sejahtera (dari Segala
kekurangan); Yang Maha melimpahkan Keamanan; Yang Maha pengawal serta Pengawas;
Yang Maha Kuasa; Yang Maha kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi
Segala KebesaranNya. Maha suci Allah dari Segala Yang mereka sekutukan
dengannya. [ Al-Hasyr: 23 ]
22. Tidak boleh menggunakan nama yang merupakan gelaran yang khusus
kepada seseorang Nabi sebagai mukjizatnya, seperti:
- Ruhullah (Roh daripada Allah) – gelaran khusus yang diberikan kepada Nabi Isa a.s kerana Nabi Isa dilahirkan tanpa ayah dengan kuasa Allah
- Khalilullah (Kekasih Allah) / Khalilurrahman (Kekasih kepada yang Maha Pengasih) – gelaran khusus yang diberikan kepada Nabi Ibrahim a.s
Selain itu nama-nama ini juga membawa maksud yang sangat tinggi dan
keterlaluan untuk dipakai pada orang yang biasa selain bercanggah dengan hadits
dan terdapat larangan yang terang berkaitannya
Rasulullah SAW pernah bertindak menukar nama seseorang dengan nama yang
lebih baik.
Al-Termizi dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Ibnu Umar RA bahawa
Sayyidina Umar bin Al-Khattab RA mempunyai seorang anak perempuan namanya
'Aashiah (Penderhaka), maka Rasulullah SAW menukarkan namanya menjadi Jamilah
(Yang Cantik).
Sebaik-baiknya para bapa merujuk kepada para ilmuan atau
sekurang-kurangnya membelek buku-buku panduan sebelum memilih nama yang sesuai
untuk anak.
Ingatlah bahawa nama
itu adalah identiti terpenting bagi seseorang manusia.Kesan pemberian nama itu
bukan terhenti setakat di dunia sahaja bahkan melarat sehingga ke akhirat. Oleh
itu, menjadi kemestian kepada para bapa untuk memilih nama yang baik-baik.
sumber: internet..huhuhu
Allahu'alam... Semua kembali kepada sang pencipta Alam Allah SWT, karena sesungguhnya Allah SWT lah yang Maha Mengetahui..Wassalam.. Yang buruk datangnya dari kelemahan saya , Yang baik hanya dari ALLAH yang MAHA BESAR
No comments:
Post a Comment